zondag 30 december 2012

mijn eerste gebreide sokken...

Ik wilde dat al lang eens maken en was op zoek naar een projectje voor als ik bij mijn lief ben 
en toen kwam ik hier bij uit.
Ik kocht in het boekenvoordeel een doos met bolletjes wol, priemen en een boekje met patronen,
 koos er een gemakkelijk uit en dat is het geworden...


Ik koos een patroontje zonder hiel,
  zodat het niet al te moeilijk zou zijn
 om ze passend te krijgen,
 in de halve patentsteek, 
en al improviserend kwam ik op dit kleurpatroontje.


Voor een eerste keer vind ik ze niet slecht, 
maar ik heb toch nog wat vraagjes voor de doorwinterde kousenbreisters onder jullie : 
- wat kan ik doen om te vermijden dat de rand bovenaan krult ? 
- hoe kan ik voorkomen dat je de overgang tussen de priemen ziet ? 


5 opmerkingen:

  1. Knap werk!
    Ik kan je niet helpen met je vragen, heb nog nooit sokken gebreid.
    Op naar het volgende paar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, je eerste paar sokken!
    Om te voorkomen dat de boord gaat rollen, kun je het beste een randje breien (ongeveer 8-14 ronden) in de boordsteek: 1 recht, 1 averecht òf 2 recht, 2 averecht. Het boordje gaat rollen als je tricotsteek breit (pen recht, pen averecht).
    Om te vermijden dat er gaatjes komen tussen de steken, moet je de draad goed aantrekken, zeker bij de elke 1e steek van een naald.
    Voor meer sokkenbreierij en een basispatroon kun je ook op mijn blog kijken.
    Veel breiplezier!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat leuk je eerste paar sokken! Wat zijn ze mooi! Superrr! Ik ben ook aan het breien geslagen en ben ook bezig met mijn eerste gebreide paar sokken. De ene sok is al klaar nu nog de andere, wordt vervolgd in het nieuwe jaar...tegen die tijd laat ik ze wel zien op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk he, sokken breien. Ik doe het ook nog niet zo lang, en m'n eerste paar is ook een beetje lossig geworden. Maar ik ben nu een aantal paren verder, en inderdaad, de draad strak aantrekken, dan gaat het een stuk beter....
    en een boordje breien, daar kwam ik dus ook pas later achter. Ik heb een heel handig boekje gekocht op MP, "Sokken brei je zo". daar staan ook heel goede tips in...

    BeantwoordenVerwijderen

h&m